İNOVASYON NEDİR

İnovasyon Nedir? Ne Demektir?

İnovasyon nedir? Herkesin ilk aklına gelen kelimeler fark yaratmak, yeni fikirler üretmek, yaratıcılık, mucitlik yapmak gibi vb. kelimeler gelmektedir. Aslında bu kelimelerin aklımıza ilk gelen kelimeler olması çok normal ama tek başına yeni fikir üretmek inovasyon demek değildir.

İnovasyon nedir? Müşterilerimizin çözülmemiş sorunlarına, yerine getiren yeni fikirle ve bu fikirlerin yaratıcılık ile hayata geçirilmesine kadar geçen bütün adımların karlı ve yaratıcı çözümleridir. Yani buradan şu çıkıyor yeni fikirler bulmak çözüm değildir. Ham fikirden üretim sürecine kadar geçen süreçler, fikrin gerçek anlamda inovasyon oluşturduğu ilk adımdır. Her inovasyon fikri; Ar-ge, pazarlama, satış, finans yani birçok uzmanlıkların bir araya gelmesi ile gerçeğe dönüşebilir. Bu nedenle fikirden sonraki yaratıcılık süreci takım faaliyetleridir. Bu inovasyon tanımından yola çıkarsak öncelikle çözülmemiş müşteri ihtiyaçlarını tespit etmemiz gerekmektedir. Daha sonrada bu çözülmemiş sorunlara yönelik fikirler geliştirerek hem işe yarayan hem de şirketimize kar getiren ürün veya hizmetin tasarlamamız gerekmektedir.

İnovasyon Fikirleri

İnovasyon nedir sorusuna cevap ararken, inovasyon fikirleri ve sürecinin önemi ortaya çıkmaktadır. İnovasyon fikirleri, farklılaşmak olduğunu sanan birçok insan var. Bu tek Türkiye de değil Dünyada da bu böyle. Google da inovasyon kelimesinin görsel aramaların bakın diğerlerinden farklı şekle veya renge boyanmış objeler göreceksiniz. İnovasyon farklılaşmak getirebilir ama inovasyon fikirlerinin amacı farklılaşmak değildir. İşletmelerde de bu böyledir. Her şirketin tek amacı müşterilerinin problemlerine çözüm üretmek, onların ihtiyaçlarını karşılamak ve bu hizmetler karşılığında para kazanmaktır.

İnovasyon fikirleri insan zihninde birden bire oluşuverdiğini düşünüyoruz. Aslında bu düşünce yapısı en büyük yanlışlarımızdan biridir. İnovasyon fikirleri birden bire çıkan öncül adımları bilinmeyen mistik kavrama benzetmek yerine, üzerine çalışıp araştırmalar yapıp, bilgi ile beslenen bilgi ağları olarak düşünürsek inovasyon adına daha doğru girişimlerde bulunabiliriz. Dünya genelinde emek harcanmamış, üzerine hiç çalışılmamış, hiç ter dökülmemiş bir tane bile inovasyon örneği yoktur. Her ne kadar yaratıcı inovasyon fikirleri aniden belirleniyor gibi görünse de, beynin içerisinde daha önce farklı zamanlarda yapılan faaliyetlerin ve oluşan bilgi parçacıklarının birikimi ile ortaya çıkmaktadır.

İnovatif bir fikriniz var. Bunu piyasaya süren ilk siz mi olmalısınız?  Soruyu şöylede değiştirebiliriz. Bir fikir yeni değilse inovasyon değilmidir?  Fikirlerinin çalınacağını düşünen girişimcilerin en büyük korkusu, ürünlerinin piyasaya başkası tarafından ilk olarak sürülmesidir. Buradaki korku piyasaya ilk süren olmanın büyük avantaj getireceğidir. Arkadaşlar inovasyonu piyasaya ilk sürülen fikir sizin olması çok değerlidir. Yalnız şöyle bir gerçekte var. Gerçekte çoğu inovatif fikirler daha önce bulunmuş fikirlerin ve icatların yeni kombinasyonların birleşmesi ile oluşmaktadırlar. Bunlara en büyük örnek Google. Google arama motoru olarak pazara Yahoo’dan çok daha sonra giriş yapmıştır. Google üstün arama algoritmaları ile sade kullanıcı ara yüzü sayesinde kısa sürede küresel bir lidere dönüştü.

Buradan şu sonuç çıkıyor İnovatif fikirlerinizi ilk piyasaya sürmek önemli olsa da, bunu geliştirmek ürününüzü müşteri ihtiyaçları doğrultusunda yenilemek zirvede kalmanın en önemli etkenidir.

İnovasyon fikirlerinde en önemli amaç müşteri ihtiyaçlarını en iyi şekilde tespit etmek ve onlar için harika ürünler geliştirmek olmalıdır.

İnovasyon Neden Önemli

Türkiye’nin inovasyon ve girişimcilik ile ilgili performansı çok geride kalmıştır. Bu konuda değerlendirme yapan ölçütler ülkemizi hak ettiği yerlerde göstermiyor. Örnek vermek gerekirse; INSEAD tarafından yapılan 2011 tarihli çalışmaya göre Türkiye inovasyon konusunda 125 ülke arasından 65. sırada yer almaktadır. Dünya bankası tarafından 2012 yılında yapılan değerlendirmeye göre 142 ülke arasında 69. sırada yer aldık. Açıkçası sonuçlar hiç de iyi değil.

Ekonomik refahın geçici olduğu, inşaat sektörüne dayanan ekonomik kalkınmanın sürdürülemediği, koşullar tersine döndüğünde ciddi anlamda çöküşe geçtiğimiz, iktisatçılar tarafından tarih boyunca ispat edilmiştir. İnovasyon ve girişimcilik dışında hiçbir zenginleşme kaynağı, ülkenin kalkınmasına olanak sağlamamaktadır.

Ülkemizdeki işletmenlerin ve insanlarımızın inovasyon konusunda geri kalmasını somut bir nedene bağlıyorum oda bilgisizlik, isteksizlik, hatta hazıra konmaya çok seviyor olmamız. Hâlbuki şuan ki işleyişimizde bazı sorunlar olmasına rağmen, ülkemizde TUBİTAK, KOSGEB gibi kamu kuruluşları özellikle teknolojik fikirlerde insanlara destek olmaktadır. Bu kuruluşların sunduğu imkânlar, bağış veya faizsiz kredilerdir. Ayrıca KOSGEB birçok şirketlere yapacağı çalışmaları ile ilgili eğitim alması için eğitim giderlerini dahi karşılamaktadır. Yani Türk girişimcileri için inovasyon imkânsız değildir. Türkiye’de girişimcilik yapmak isteyenler artık imkânlar daha geniştir. Yeter ki fikrimiz ve girişimcilik için arzunuz olsun. Büyük firmanın çalışanı da olabilirsiniz, kendi işinizi sahibi de olabilirsiniz. Ülkemizin inovasyonlara inovatif düşüncelere ihtiyacı vardır.

İnovasyon nedir? İnovasyon ne demektir? İnovasyon fikirleri hakkında bilgilerimi sizinle paylaşmak istedim. Umarım faydası olacaktır. Yorumlarınız eksik olmasın yıldızlı değerlendirme yapmayı da unutmayalım.

Yorumlarınızı Bekliyorum

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir